Löysin seuraavan tehtävän tutustuessani ryhmäyttämistehtäviin.
Oppilaat jaetaan 4 hengen pienryhmiin. Jokaiselle
pienryhmälle annetaan 20 arkkia A4 paperia. Ryhmien tehtävänä on suunnitella
arkeista, niitä repimättä niin
pitkä silta kuin mahdollista. Liimaa, teippiä eikä mitään muutakaan
apuvälineitä ei saa käyttää, vain paperia. Tämän lisäksi opiskelijat arvioivat omaa ja pienryhmänsä muiden jäsenten vuorovaikutusta ryhmässä.
Toteutus
Kohderyhmänä tehtävässä oli oma ensimmäisen vuoden
talonrakentaja porukkani. Tämä tehtävä sisälsi mielestäni monta hyvää omaa
alaa koskettavaa asiaa. Oppilaat joutuivat suunnitellessaan miettimään papereiden
toisiinsa kiinnittämisen lisäksi rakenteiden jäykistämiseen liittyviä
rakenteellisia ratkaisuja. Nämä asiat tulevat esiin kaikenlaisessa
rakentamisessa. Tehtävän ajoituskin osui mielestäni hyvin aiheeseen.
Käsittelimme ko. ajankohtana runkorakentamisen perusteita, joten tehtävä istui
opintojaksoon hyvin. Toteutin harjoituksen 4. jakson alussa, jolloin pari
kaksoistutkinnon suorittajaa palasi
lukiolta takaisin ryhmään. Lisäksi ryhmään tuli uusi opiskelija jakson alussa. Olin myös 3. jakson aikana aika vähän tekemisissä
ryhmäni kanssa, joten pieni ryhmäytymissessio toimi tässä kohtaa hienosti.
Toteutin
tehtävän seuraavasti:
1. Selostin ensimmäiseksi harjoituksen kulun ja
tavoitteet. Tavoitteissa tähdensin sitä, että kyse on myös omien vuorovaikutus-
ja ryhmätyöskentelytaitojen itsearvioinnista. Lisäksi korostin, että kaikkien
suunnitelmat käsitellään ryhmässä asiallisesti.
2. Jaoin jokaiselle 4 arkkia A4 papereita ja annoin tehtäväksi miettiä ratkaisua pulmaan itsenäisesti n. 5 min.
3. Seuraavaksi jaoin porukan kolmeen 4 ja yhteen 3 hengen pienryhmään
ottamalla luvun neljään, etteivät oppilaat saaneet valita porukkaa vaan se arvottiin.
Pienryhmät hajaantuivat eri tiloihin, ettei voitu kopioida toisten ideoita.
4. Jokainen esitteli suunnitelmansa
pienryhmälleen ja kertoi perusteluja ratkaisuilleen. Annoin aikaa miettiä ja
keskustella kenen suunnitelmaa lähdettiin toteuttamaan.
5. Opiskelijat suhtautuivat aktivoivaan tehtävään innostuneesti ja kaikki osallistuivat ryhmiensä tekemisiin. Jouduin vielä rajoittamaan tehtävän määrittelyä tehtävän kuluessa, esiinnousseiden kysymysten pohjalta. Eli sillan pituus mitattiin tuelta toiselle, eikä välitukia saanut siis olla.
6. Tehtävän aikarajan mentyä umpeen mittasin ryhmien siltojen pituudet ja saimme julistettua voittanneen ryhmän. Pisin silta oli 118 cm pitkä mikä oli ihan kelpo suoritus aikataulun tiukkuuteen nähden.Lopuksi jokainen täytti lomakkeen, jossa
kysyttiin asioita omasta osuudesta tehtävään. Lisäksi oppilaat arvioivat muiden
pienryhmänsä jäsenten toimintaa tehtävässä.
Kokeilun reflektointia
Ensimmäisenä asiana kokeilusta jäi mieleeni se, että oppilaat olivat mielestäni kohtuu innolla mukana tekemässä uudenlaista juttua. Palautteissakin suurin osa oli tykännyt tehtävästä jonkun verran osa jopa melko paljon. Palautteen antaminen ei mielestäni onnistunut. Syynä tähän oli aikataulun pettäminen. Palautteen antamiselle ei yksinkertaisesti jäänyt riittävästi aikaa. Moni ruksi palaute lappuun vaan rivin rasteja, että pääsisi äkkiä kotiin eikä varmaan paljon uhrannut ajatusta asialle. Ainakin opin sen, että kun teetän vastaavia harjoitteita tulevaisuudessa niin varaan riittävästi aikaa asialle, enkä sijoita toimintaa päivän viimeiseksi jutuksi.
Parasta kokeilussa oli mielestäni nähdä se miten oppilaat aktivoituivat tekemään ja miettimään yhdessä ongelman ratkaisua. Tästä innostuneena tulen kyllä käyttämään vastaavia harjoitteita tulevaisuudessa useamminkin. Olen ajatellut järjestää vastaavalla tavalla ensi vuonna palkkien taipumisen havainnointiharjoituksen pienoismalleja apuna käyttäen.Tälläisilla käytännön töillä toivon saavani heikommatkin oppilaat ymmärtämään rakentamisen perusteita. Opin myös sen, että ryhmiä sekoittamalla luokan henki paranee kun kaikki joutuvat olemaan tekemisissä toistensa kanssa.
Kiitos mielenkiintoisesta ja selkeästä kokeilun raportoinnista ja reflektoinnista. OY-opintojakso on hyväksytty.
VastaaPoista