tiistai 22. huhtikuuta 2014

Opetusharjoittelun loppukaneetti

Mitä opetusharjoittelusta jäi käteen vai jäikö?

Suurin hyöty itselleni koitui varmaankin normaalia kattavammasta suunnitelmasta. Suunnitelmahan oli noin 100% kattavampi kuin aiemmat. Huomasin käytännössä miten paljon helpompaa on lähteä päivään kun on valmis suunnitelma mitä tehdä. Vaikka suunnitelma ei läheskään aina mennyt niinkuin olin ajatellut, sain kyllä kipinän jatkaa etukäteissuunnitelmien tekemistä. Nyt kun tämä melkein vuosikymmenen kestänyt työnohella opiskelu lähenee loppuaan, uskon että pystyn taas panostamaan huomattavasti enemmän tähän leipälajiini. Tykkäsin myös paljon dialogitehtävänä järjestetystä kokeilusta, joka tosin hieman jäi vielä torsoksi aikataulujen pettämisen takia. Kokemus oli kyllä mielestäni niin positiivinen, että aioin vastaisuudessakin kokeilla samanlaisia ryhmäyttämistehtäviä. Oppilaatkin ottivat tehtävän innostuneena vastaan.

Seuraavassa vastailen esitettyihin kysymyksiin.
  • Miten ammatillinen opettaja toimii erilaisissa koulutuksen yhteistyö - ja sidosryhmäverkostoissa?
Jokainen oman aktiivisuutensa mukaan. Keudassa projekteja on joka lähtöön ja jos haluaa niin kalenterinsa saa helposti täyteen. Itse olen tänä lukuvuotena ollut mukana matematiikan ja ammattiaineiden integrointi kokeilussa, joka onnistui melko hyvin. Saimme projektista kiitosta kuntayhtymän johdolta. Kokeilua ilmeisesti jatketaan ensi vuonna. Toinen projekti jossa olen mukana on kansainvälinen ekologisen rakentamisen kehitysprojekti Leo-Eco, jossa on mukana porukkaa Virosta, Ranskasta, Italiasta ja Saksasta. Kolmas projekti missä olen osallisena on Keudan pedagogisen kehittämisen työryhmä rakennusalalla, jossa olemme koettaneet löytää yhteisiä hyviä käytänteitä alan opetukseen. Lisäksi olisi mahdollisuus osallistua ammatillisen neuvottelukunnan toimintaan, kestävän kehityksen erilaisiin projekteihin ja moneen muuhun.
  • Miten ammatillinen opettaja toimii työelämän kehittäjänä ja alueellisena vaikuttajana opetusta toteuttaessaan?
Ottamalla selvää alansa uusista työmenetelmistä ja laitteista. Työssäoppimisen valvonnassa on mahdollista (ainakin yrittää) vaikuttaa yritysten käytäntöihin. Varsinkin työsuojelussa on monissa yrityksissä puutteita, joihin täytyy puuttua, jotta opiskelijan turvallisuus ei vaarannu. Ammatillisessa neuvottelukunnassa on mahdollista vaikuttaa paikallisesti yhteistyössä työelämän kanssa.
  • Miten ammatillinen opettaja hyödyntää koulutusta ohjaavia suunnitelmia ja asiakirjoja?
Ops:sta saa opetuksen tavoitteet ja arvioinnin raamit. Näyttöjen toteuttamissuunnitelma kertoo näyttöjen järjestämisen prosessin vaiheet. Uusi opettaja tarvitsee paljon tietoa erilaisista käytänteistä.
  • Miten arvioit yrittäjämäisyyttä opetusharjoittelussasi?
Minulla oli tavoitteena saada kaikki oppimaan perusasiat runkorakentamisesta, viimeistään perustustöiden näytöissä nähdään miten olen onnistunut.
  • Miten kehitit toimintaympäristöosaamistasi opetusharjoittelussa?
Keskustelemalla teettämistäni jutuista ja yleisesti opettamisesta kolleegoideni kanssa. 

2 kommenttia:

  1. Hei Jarkko, tämä olisi ollutkin hyvä lukea ennen eilistä keskusteluamme. Mutta parempi myöhässä kuin ei lainkaan.

    Näytät toimivat todella merkittävissä ja merkityksellisissä kehittämisen verkostoissa omassa organisaatioissasi, niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tunnistat roolisi ja mahdollisuutesi tops-jaksojen kautta toimia yhteistyössä työelämän kanssa sekä pitää yllä tärkeitä suhteita opiskelijoiden työssäoppimispaikkoihin.
    Asiakirjojen kohtaan lisäisin vielä ammattilan valtakunnalliset tutkintojen perusteet, vaikkakin ne olevan huomioituna olevan ammattiosaamisen näyttöjen kautta.Eli kaikki lähtee kuitenkin tutkinnon perusteista. Miten sitten valmennat opiskelijoita sisäiseen yrittäjyyteen? Käsittääkseni se on alallasi yksi tärkeä seikka ja uskoisin, että se näkyy opetuksessasi perustöidenkin osalta?

    VastaaPoista
  2. Joo valtakunnalliset perusteet ovat meidänkin opsin pohjana.
    Muistuttelen aina oppilaita ajattelemaan työtään ja siihen kulunutta aikaa ja kyselen, että paljonko he olisivat itse valmiita maksamaan omasta työstään.

    VastaaPoista